Heb je ooit een blind date gehad?
En vertel… hoe is dat verlopen?
Was het liefde op het eerste gezicht?
Of wist je bij “Hallo” al dat de rest van de avond verloren tijd was voor jullie beiden?

De meeste mensen zijn slim genoeg om na een vervelende date netjes gedag te zeggen, en los van elkaar verder te gaan. Maar wanneer het klanten zijn doe je plotseling alles om deze te behouden. Ook als er helemaal geen sprake is van liefde, zakelijke liefde welteverstaan.

Waarom zou je ongelukkig worden van klanten die niet bij je passen?
Er zijn ongetwijfeld fantastische klanten die WEL ECHT bij je passen en staan te popelen om met jou samen te werken.
Maar je zult dan wel keuzes moeten maken.
Laat zien waar je ECHT voor staat.
Hier zijn 7 redenen waarom jouw klanten niet bij je passen:

1. Je laat JEZELF niet zien

Herken je dat?
Je past je aan om je beter voor te doen dan je eigenlijk bent.
Om maar in het straatje van je (potentiële) klant te passen.

Dit aanpassen aan je klant, vergt ontzettend veel energie van jou.
Want niet jezelf zijn is over het algemeen niet iets wat je makkelijk afgaat.
Het is namelijk niet je natuurlijke staat van zijn.

Wees dus jezelf, offline en online
Laat JEZELF zien, niet hoe een ander wilt dat je je moet laten zien.
Want als je dat doet, dan laat je angst regeren.
Angst voor het niet binnenhalen van voldoende klanten.

Maar neem nou van mij aan:
Ze staan niet op jou te wachten, nee, ze staan om jou te springen.
Zolang je jezelf maar bent.

Dat kost jou de minste energie en je trekt ook nog eens die klanten aan die ECHT bij jou passen. Je hoeft je echt nooit meer aan te passen, want vanaf de allereerste kennismaking ben jij gewoon JEZELF.

Bekijk al jouw online profielen eens alsof je de persoon niet kent. Herken je daar echt jezelf in, of is het een vreemde?

2. Het is niet duidelijk wat je nu eigenlijk doet

Hoezo? Mensen weten niet wat ik doe…?
Als ondernemer heb je veel ideeën over hoe jij je klant wilt helpen.
Iedere week is er wel een ander idee wat een gat in de markt zou kunnen zijn.
Vaak moet dat direct uitgewerkt worden tot een nieuw aanbod.

Hierdoor doe je veel verschillende dingen, maar je aanbod is niet eenduidig en niet in een zin samen te vatten.
Voor je bezoekers op je website is het niet in één oogopslag duidelijk wat er te halen valt en daardoor zijn ze algauw weer vertrokken.

Hou het simpel.
Voor wie wil je waarde bieden en wat is het uiteindelijke resultaat van jouw klant met jouw aanbod?
Liever 1 programma, dan verschillende programma’s met het ogenschijnlijk zelfde resultaat, ook om keuzestress te voorkomen.
Het scheelt jou energie en de klant slaat eerder aan op jouw duidelijke eenduidige aanbod.

3. Je hebt geen heldere ideale klant

Zolang het beeld van jouw ideale klant niet helder is, weet je niet voor wie je het doet.
En wie voor iedereen wil werken, werkt uiteindelijk voor niemand.
Want iedereen ziet de wereld vanuit een ander perspectief.
Het is daarom heel lastig om jouw ideale klant te bereiken, als het perspectief van jouw klant voor jou niet duidelijk is.

Dus mijn vraag aan jou: met welke klant wil jij graag werken?
En ga onderzoeken hoe jouw klant in de wereld staat:
Waar worstelt jouw klant mee? Wat is het verlangen van jouw klant?
Het is belangrijk om dit goed in kaart te brengen.

Je kunt dan met passie je werk uitvoeren voor de klant waar jij heel graag mee wilt werken.
Je weet je ideale klant aan te spreken en je trekt je ideale klant aan.
Ook wanneer niet iedere klant hier compleet aan zal voldoen, zal je met meer plezier werken. En dat geeft je veel energie.

4. Je schrijft niet in de taal van de klant die je wilt aantrekken

ZZP’ers stappen snel in de valkuil om mooie en moeilijke woorden te geven aan hun diensten. Als ondernemer zit je namelijk in je eigen bubbel.

Wat voor jou heel duidelijk is, kan voor een ander juist heel anders geïnterpreteerd worden. We kijken allemaal anders tegen de wereld aan, doordat we allemaal onze eigen levenservaring hebben.

Gebruik de taal van jouw klant
Eerlijk waar: Jip en Janneke taal werkt nog beter dan dure vaktaal.
En duw jezelf niet te veel in de vorm die ‘normaal’ is, maar kies de taal die bij jou en de klant past. Zo trek je klanten aan die ook graag op dezelfde wijze communiceren.

5. Er is geen consistente branding

Jij wilt alles zijn voor iedereen, u vraagt wij draaien… Op Facebook ben je iemand anders dan op LinkedIn, en op je eigen website staat er weer een ander verhaal. Met die inconsistente branding raken klanten in verwarring of blijven helemaal weg.

Dat is wat je wilt voorkomen.
Je wilt dat mensen jou gaan herkennen in alles wat je online en offline naar buiten brengt.
Jouw klanten waarderen een persoon die een duidelijk merk vertegenwoordigt, iemand die zichzelf op een duidelijke wijze presenteert.

Wil je weten hoe je een eenduidige branding opbouwt?
Lees mijn Gouden Gids “Word Onweerstaanbaar op Social Media” gratis en kom erachter. KLIK HIER.

6. Het is niet duidelijk waarom je het doet

Doe je het voor het geld?
Natuurlijk doe je het voor het geld. Maar als geld je enige drijfveer is, dan zou je het waarschijnlijk niet doen, als je voldoende geld zou hebben.
Maar de meesten van ons kunnen geen eigen eiland kopen om daar de rest van hun leven te vertoeven en niks te doen.
Dus ga onderzoeken waar je het nog meer voor doet. Want als je het alleen voor het geld zou doen, dan doe je het eigenlijk niet omdat je het leuk vindt om te doen. Dat zou echt ontzettend veel energie kosten.
Wat is jouw missie? Wat geeft jou voldoening?
Wat zie je voor je? Wat wil je bereiken met jouw aanbod?

7. Je bent niet van betekenis

Dat is wel het ergste wat je kan overkomen. Iedereen wil van betekenis zijn voor anderen.
Voorkom dat ze gaan denken: zo bijzonder ben je nu ook weer niet, voor jou tien anderen…

Onderzoek jouw toegevoegde waarde
Wat zijn de pijnpunten van jouw klanten?
Los deze problemen op vanuit jouw visie.
Als jouw producten of diensten zich niet kunnen onderscheiden van de rest, verwacht dan niet dat klanten je trouw blijven.

En als ze je alsnog niet trouw blijven: Pff… voor hen tien anderen!

 

Heb je een inzicht gekregen? Deel het hieronder, ik ben benieuwd.

 

Lees mijn gratis Gouden Gids “Word Onweerstaanbaar op Social Media”

 

Ontdek hoe jij onweerstaanbaar aantrekkelijk wordt voor de klanten waar jij van houdt.