Vorige week ging het nog lekker met je bedrijf. Maar deze week zegt een klant af, zit je kind ziek thuis en tot overmaat van ramp stopt je CV-ketel ermee.
Je kan het er allemaal niet bij hebben, waarom overkomt jou dit nu?
Je hebt helemaal geen tijd voor die problemen; je moet naarstig op zoek naar een andere klant, er moet immers brood op de plank komen. Ook wil je je andere klanten tevreden houden, voordat zij ook besluiten weg te gaan.
Wat nu?
Ups-and-downs zijn er altijd, maar het is de kunst hier op een goede manier mee om te gaan.
Dippen = Denken In Problemen
Als dingen niet gaan zoals we willen beginnen we vaak te DIP-pen, Denken in Problemen.
Alsof het probleem nog niet groot genoeg is, bedenken we er zelf allerlei extra problemen bij.
Wat als je dit probleem NU niet oplost, wat gebeurt er dan?
Je ziet jezelf in gedachten al je huis uitgaan, omdat je de hypotheek niet kunt betalen.
De neerwaartse gedachtenspiraal is aan het werk.
En dagenlang deze stroom aan gedachten te hebben, zorgt ervoor dat je enorm uitgeput bent.
Dit moet je zien te voorkomen, want eigenlijk komen de meeste problemen die jij bedenkt helemaal nooit uit!
Dimmen = Denken In Mogelijkheden
Als jij denkt dat je met zoveel stress helder kunt nadenken?
Dan zou ik zeggen, ga vooral door!
Maar hoe gek het ook klinkt, en dit druist misschien ook wel tegen jouw natuur in: neem even tijd voor jezelf. Doe een stapje terug.
Het is niet dat de problemen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen, maar je kunt je problemen wel anders gaan bekijken. Je gaat DIM-men, denken in mogelijkheden.
Zie het probleem als de volgende uitdaging.
Spreek je creativiteit aan
Daarmee bedoel ik niet: ga maar eens lekker zitten breien en zien wat er dan gebeurt.
Maar als dat je hobby is, zal ik het vooral doen.
Want als je creatief bezig bent, dan ben je onbewust ook nieuwe ideeën aan het bedenken.
Maar het is de bedoeling dat je bewust wordt van die creatieve ideeën.
Ga luisteren naar je creatieve brein en ontdek nieuwe kansen.
In een helder hoofd komen de beste ideeën naar boven.
Dus stop met luisteren naar je negatieve gedachten.
En pak je rust.
Zodra je een geweldig idee hebt, ga je de uitdaging aan!
Bedrijfsgroei
V&D, Dixons, Miss Etam, allemaal iconische winkelketens die niet meer bestaan.
Dat komt omdat ze in problemen dachten.
Bol.com, CoolBlue en Zalando zijn enorm populaire webshops geworden, omdat ze de tijd hebben genomen om hun commercie op creatieve wijze in te vullen.
Je creativiteit houdt dus niet alleen je hoofd boven water, maar het zorgt er zelfs voor dat je bedrijf gaat groeien.
Wil je dat je business blijft voortbestaan?
Ga dan DIMmen!
Het is niet makkelijk, maar het is wel mogelijk
Ik ga je niet vertellen dat omschakelen van dippen naar dimmen eenvoudig is, dat zou niet eerlijk zijn. Voor sommige mensen is het juist een enorme uitdaging om die innerlijke creativiteit naar boven te halen.
Maar niets is onmogelijk.
Soms lukt het alleen en soms heb je iemand nodig.
En voordat je beseft dat je de oplossing voor je probleem gevonden hebt, zit je er weer warmpjes bij.
Je kunt ECHT iedere uitdaging aan!