Sinds september vorig jaar volg ik de jaaropleiding van de VA Business Academy tot online business expert. En met de kennis uit deze opleiding ben ik me gaan specialiseren in online marketing. Online zichtbaarheid is mijn core business en ik zorg ervoor dat mijn klanten on-top-of-mind blijven bij hun klanten. Ik help mijn klanten bij het uitdragen van hun boodschap, zodat zij hun klanten met hart en ziel kunnen helpen.

Daarom bied ik vooral online coaches mijn diensten aan om een positieve transformatie in de wereld op gang te brengen.
Ik heb me geprofileerd als Online Business Regisseur. Met mijn helikopterview zie ik in 1 oogopslag wat er goed gaat in het bedrijf en wat er nog verbeterd kan worden. Daarom bied ik voor zelfstandig ondernemers een VIP-dag aan, zodat ze na deze dag overzicht hebben en direct lekker kunnen knallen met hun bedrijf.

Ik ben zeer creatief met beelden en een kei in schrijven. Wat je als bedrijf kunt uitstralen, daar weet ik alles van. Durf je nog niet zichtbaar te zijn? Ik coach je over de drempel, voor je het weet vind je online zichtbaar zijn het leukste wat er is. Het gaat nl. niet om jou, maar om het grotere geheel. Wie wil je helpen, wat is je visie? Ga daarvoor en wees je mooie zelf.

Maar wat is online marketing precies en hoe kun je dit inzetten voor je bedrijf?

Het woord ‘marketing’ is een verzamelnaam voor alle activiteiten die als doel hebben een product of dienst bekend te maken bij de (potentiële) klant, om daarmee omzet te genereren. Bij online marketing verlopen deze inspanningen via het internet. De wijze waarop we adverteren is in de laatste decennia enorm veranderd, niet in de laatste plaats door zoekmachines als Google die als poortwachter voor het gehele internet dienen. Ook Social Media platformen hebben een grote impact gehad op de manier hoe we tegenwoordig met promotionele acties omgaan. In dit blog vertel ik je over marketing door de jaren heen en laat ik je zien hoe je met minder investeringen een maximaal rendement kunt behalen.

Hoe verliep marketing voor het internet bestond?

Tijdens geschiedenisles op school werden tijdperken netjes ingedeeld zonder overlapping. In de werkelijkheid verlopen veranderingen veel subtieler en overlappen nieuwe ontwikkelingen elkaar. Vroeger werden we op de hoogte gesteld van nieuwe producten en diensten via commercials op de radio en televisie, advertenties in kranten en tijdschriften of met posters op straat. Hoewel deze vormen van adverteren nog steeds bestaan, zijn ze steeds minder belangrijk binnen een complete marketingstrategie. Er zijn nog wel steeds hoge kosten aan verbonden.

Dit zijn de voornaamste nadelen van de traditionele kanalen:

  • Hoge kosten: Een advertentie in de krant of een commercial op de televisie is vaak erg duur. Nog afgezien van de productiekosten is plaatsing en publicatie erg duur. Dit is een onoverkomelijk probleem omdat drukwerk geld kost en zendgemachtigden veel kosten maken.
  • Doelgroep niet duidelijk te definiëren: Uiteraard zullen er in de Libelle andere advertenties staan dan in Autoweek. Toch kan het lastig zijn om de juiste doelgroep te bepalen omdat je geen duidelijk profiel hebt van de persoon achter het abonnement. Met publiekelijk beschikbare kanalen zoals radio en televisie wordt differentiatie nog lastiger.
  • Zichtbaarheid lastig te bepalen: Jouw folder wordt verspreid bij één miljoen huishoudens. Een deel daarvan komt direct in het oud papier terecht, sommigen leggen jouw folder op de stapel ‘niet interessant en een enkele keer wordt jouw folder als kattenbakvulling gebruikt. Hoeveel mensen zien jouw folder eigenlijk? Dat weet niemand, nee écht niemand.

Deze nadelen zijn nog steeds van toepassing, daar is niet zoveel aan veranderd. Helaas voor de traditionele media beginnen de voordelen die er waren te vervagen waardoor de relevantie van traditioneel adverteren verloren gaat. Voor grote bedrijven hoeft dit geen groot probleem te zijn, die kunnen de kans wel nemen. Voor ZZP’ers en MKB’ers die ieder dubbeltje om moeten draaien is kosten en baten afwegen wel essentieel.

Wat is online marketing?

Online marketing is de promotie van diensten en producten via het internet. Dit kunnen advertenties zijn op websites of in zoekmachines, mailings, nieuwsbrieven, berichten op social media etc. Alle wervende boodschappen die via het internet verspreid worden dus. Dit kunnen betaalde uitingen zijn maar dat hoeft niet. Daarmee is er direct een groot verschil tussen traditioneel adverteren en online marketing; je hebt als online aanbieder meer controle over de kosten.

Dit zijn de voornaamste voordelen van online promotie:

  • Bepaal jouw budget: Je kunt voor enkele tientjes een banner campagne draaien op Google, je kunt ook een multimedia campagne opzetten van miljoenen euro’s. Je bepaalt zelf welke kosten haalbaar zijn.
  • Doelgroep gericht adverteren: Bedrijven als Facebook en Google weten enorm veel van hun bezoekers. Wil je notitieboekjes verkopen aan vrouwen tussen de 30 en 40 jaar die in Drenthe wonen? Dat is mogelijk op basis van de filters die je kunt toepassen bij adverteren.
  • Uitgebreide statistieken: Je kunt bij een online campagne zien hoeveel impressies, kliks en andere interacties hebben plaatsgevonden. Hoeveel personen zijn succesvol door de ‘funnel’ heengegaan en hebben een aankoop voltooid, wie is er blijven hangen en waar? Dat is allemaal terug te vinden.
  • Dynamisch bijstellen van de strategie: Loopt een actie niet lekker? Pas ‘m direct aan. Je kunt ook A-B testen met twee verschillende campagnes gericht op twee groepen, en de resultaten naast elkaar leggen. Iedere campagne is maatwerk.

3 tips voor een betere online marketing strategie

Met deze drie tips scoor je sneller en beter:

  1. Weet wie jouw klant is: Door vooraf een ideale klant profiel te bepalen breng je de klant die je wilt bereiken helder in beeld. Het is mogelijk dat je de pijlen op een diverse groep wilt richten, toch biedt een concreet profiel je houvast bij het bepalen van een succesvolle online marketing strategie.*
  2. Laat klanten weten wie jij bent: Internet is tweerichtingsverkeer, toch zijn ondernemers vaak onzichtbaar voor hun klanten. Zeker zelfstandige ondernemers die zichzelf als ‘merk’ presenteren scoren beter online.
  3. Zorg dat je zichtbaar bent: Naast je eigen website kun je (gratis) gebruik maken van social media diensten als Facebook, Instagram, en LinkedIn. Zorg dat je volgers op jouw maillijst komen, zodat je jouw ideale klant direct kunt bereiken.**

Gratis of betaald adverteren?

Gratis promotie

Er zijn volop manieren om jouw verhaal gratis te delen met de doelgroep. Denk aan berichten publiceren op social media, optimaliseer jouw website voor Google (SEO)*** en werk aan het uitbreiden van jouw netwerk. Tekst, beeld en video kunnen allemaal effectieve instrumenten zijn. Gratis promotie; het duurt wel wat langer om het effect te kunnen zien, maar je werkt wel aan een duurzame zichtbaarheid.

Betaalde promotie

Betaal voor advertenties op social media of kom direct boven in Google te staan met zoekmachine adverteren (SEA). Dan bereik je niet alleen vrienden en vrienden-van-vrienden. Geef gratis (digitale) producten weg zoals een e-book**, of verkoop een online product of dienst met korting waar je later met upselling meer rendement uit haalt. Betaalde promotie heeft snel effect, het succes kan ook snel terugvallen als je stopt met geld uitgeven.

Gratis bestaat niet!

Dat er geen geld wordt uitgegeven, betekent niet dat er geen kosten gemaakt worden. Je spendeert veel tijd aan het maken van content, het uitbreiden van jouw netwerk en aan het analyseren van alle statistieken. Als je een winkel hebt of diensten verleent zal dit allemaal kostbare tijd in beslag nemen. Je kunt (een deel van) deze werkzaamheden uitbesteden aan SEO specialisten. Dat kost geld, je zult er wel tijd mee besparen én je mag van een expert een beter rendement verwachten, dan je zelf kunt behalen.

*) PS.: Samen met mij jouw ideale online marketingstrategie bepalen? Geef je dan op voor een persoonlijke VIP-dag.

**) PS2.: Wil je weten hoe jij je online zichtbaarheid kunt vergroten? Download dan mijn e-book “Word onweerstaanbaar op Social Media” en pas mijn tips toe hoe je on-top-of-mind komt en blijft bij jouw klanten. Geen zin om te lezen? Je kunt het boek ook luisteren. HIER is de link om het e-book direct te kunnen downloaden.

***) PS3.: Wil je weten of jouw website voldoende geoptimaliseerd is voor Google (en andere zoekmachines)? Vraag dan een rapport op bij JOR.nl.